Narzędzia
Menu lewe
Czy wiesz, że ...
Chocimir z Tuchomia
Według przekazów źródłowych, w średniowieczu Tuchomie stanowiło „stolicę” osobnego terytorium, którego panem (właścicielem) był możny rycerz Chocimir. Żyjący w pierwszej połowie XIV w. Chocimir, w literaturze historycznej zwany też Chocimierzem lub Kazimierzem z Tuchomia, pochodził z możnego, najpotężniejszego na przełomie XIII i XIV w. pomorskiego rodu Święców. Rodzina ta wywodziła się z okolic Słupska w których posiadała wsie Krępa, Lubuń i Kobylnica oraz nieużytki, na których w XIV w. powstało Łosino.
Aktualności
- Jesteś tutaj:
- Strona główna
- Dla Mieszkańców
- Aktualności
Kontrola deklaracji śmieciowych
Data: 14 maj 2021
Uchwały Rady Gminy Tuchomie w sprawie wprowadzenia nowych stawek opłat oraz nowych wzorów deklaracji zobligowały wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy do złożenia deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie do 10 lutego 2021 roku. Do dnia dzisiejszego do tutejszego Urzędu wpłynęło łącznie 1211 deklaracji, z czego 1099 stanowią nieruchomości zamieszkałe, 45 nieruchomości letniskowe, a 67 to firmy.
Po dokonaniu weryfikacji danych dotyczących liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomości na terenie Gminy Tuchomie ustalono, że deklaracje złożono na łączną liczbę 3164 osób, natomiast zgodnie z ewidencją ludności na terenie gminy Tuchomie zameldowane są 4223 osoby (różnica to 1059 osób).
Prowadzone kontrole potwierdzają, że wykazane liczby osób w deklaracji nie pokrywają się z rzeczywistym stanem osób zamieszkujących daną nieruchomość. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, Urząd Gminy Tuchomie wezwie do udzielenia wyjaśnień w powyższym zakresie oraz do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazując stan faktyczny zgodny z rzeczywistością.
Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi finansowane są z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości. Wysokość wpływów z tego tytułu do budżetu Gminy Tuchomie uzależnione jest od liczby osób wykazanych w deklaracjach. W związku z tym mieszkańcy ponoszą również koszty odbioru od osób, które nie wypełniają swoich obowiązków, zaniżając liczbę mieszkańców w składanych deklaracjach i nie wnosząc opłat w należytej wysokości.
Mamy najniższe stawki opłaty śmieciowej w powiecie, staraliśmy się aby obciążenie mieszkańców było sprawiedliwe i prorodzinne, stąd malejące kwoty opłat dla kolejnych osób w gospodarstwie domowym. Przy zaniżaniu liczby domowników system opłat staje się niesprawiedliwy – rzetelnie płacący ponoszą koszty osób nieujętych w deklaracjach.
W związku z powyższym apelujemy do mieszkańców, aby sami zgłaszali się do tutejszego Urzędu w celu złożenia rzetelnej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Niewypełnienie tego obowiązku prowadzić będzie do wszczęcia postępowania wyjaśniającego i wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie ze skutkiem powstania zaległości i odsetek.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana. Oznacza to, że w przypadku tych nieruchomości, w których nastąpiła zmiana liczby osób zamieszkujących (np. urodzenia dzieci, zgon, wprowadzenie się nowych osób, powrót z zagranicy czy studiów wcześniej odpisanych osób, wyprowadzenie, przeprowadzenie, itp.), istnieje obowiązek zgłoszenia tej zmiany w formie deklaracji. Obowiązek ponoszenia opłaty nie jest zależny od tego, ile dni w miesiącu dana osoba przebywa na terenie nieruchomości – opłata za gospodarowanie odpadami ma charakter miesięczny i jest niepodzielna. W związku z powyższym np. fakt pracy poza miejscem zamieszkania przez większą część miesiąca nie stanowi podstawy do nieujmowania takiej osoby w deklaracji.
Deklaracje można składać w Urzędzie Gminy Tuchomie, wysłać pocztą lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej na stronie epuap.gov.pl.
Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.
Ponadto przypominamy, że selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości i jest obecnie obowiązkowa. Prawidłowa segregacja dotyczy także odpadów zmieszanych. Większość właścicieli nieruchomości zamieszkałych zadeklarowała kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych we własnym zakresie, więc należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby do pojemnika na odpady zmieszane nie trafiały odpady biodegradowalne. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, na właściciela nieruchomości nałożona zostanie kara w wysokości trzykrotności stawki obowiązującej opłaty.
Prawidłowa segregacja ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów. Im większa ilość odpadów zmieszanych zostaje odebrana od mieszkańców, tym wyższe są koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami na terenie gminy i tym samym wyższe stawki opłat za odpady dla gospodarstw domowych. Ponadto gminy zobowiązane są do osiągnięcia poziomów recyklingu masy odpadów komunalnych, których wysokość rośnie z roku na rok. Za brak osiągnięcia wymaganych poziomów na gminy będą nakładane wysokie kary finansowe, które wpłyną bezpośrednio na wzrost opłat pobieranych od mieszkańców.
Prowadzone kontrole potwierdzają, że wykazane liczby osób w deklaracji nie pokrywają się z rzeczywistym stanem osób zamieszkujących daną nieruchomość. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji, Urząd Gminy Tuchomie wezwie do udzielenia wyjaśnień w powyższym zakresie oraz do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazując stan faktyczny zgodny z rzeczywistością.
Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi finansowane są z opłat wnoszonych przez właścicieli nieruchomości. Wysokość wpływów z tego tytułu do budżetu Gminy Tuchomie uzależnione jest od liczby osób wykazanych w deklaracjach. W związku z tym mieszkańcy ponoszą również koszty odbioru od osób, które nie wypełniają swoich obowiązków, zaniżając liczbę mieszkańców w składanych deklaracjach i nie wnosząc opłat w należytej wysokości.
Mamy najniższe stawki opłaty śmieciowej w powiecie, staraliśmy się aby obciążenie mieszkańców było sprawiedliwe i prorodzinne, stąd malejące kwoty opłat dla kolejnych osób w gospodarstwie domowym. Przy zaniżaniu liczby domowników system opłat staje się niesprawiedliwy – rzetelnie płacący ponoszą koszty osób nieujętych w deklaracjach.
W związku z powyższym apelujemy do mieszkańców, aby sami zgłaszali się do tutejszego Urzędu w celu złożenia rzetelnej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Niewypełnienie tego obowiązku prowadzić będzie do wszczęcia postępowania wyjaśniającego i wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie ze skutkiem powstania zaległości i odsetek.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana. Oznacza to, że w przypadku tych nieruchomości, w których nastąpiła zmiana liczby osób zamieszkujących (np. urodzenia dzieci, zgon, wprowadzenie się nowych osób, powrót z zagranicy czy studiów wcześniej odpisanych osób, wyprowadzenie, przeprowadzenie, itp.), istnieje obowiązek zgłoszenia tej zmiany w formie deklaracji. Obowiązek ponoszenia opłaty nie jest zależny od tego, ile dni w miesiącu dana osoba przebywa na terenie nieruchomości – opłata za gospodarowanie odpadami ma charakter miesięczny i jest niepodzielna. W związku z powyższym np. fakt pracy poza miejscem zamieszkania przez większą część miesiąca nie stanowi podstawy do nieujmowania takiej osoby w deklaracji.
Deklaracje można składać w Urzędzie Gminy Tuchomie, wysłać pocztą lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej na stronie epuap.gov.pl.
Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.
Ponadto przypominamy, że selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości i jest obecnie obowiązkowa. Prawidłowa segregacja dotyczy także odpadów zmieszanych. Większość właścicieli nieruchomości zamieszkałych zadeklarowała kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych we własnym zakresie, więc należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby do pojemnika na odpady zmieszane nie trafiały odpady biodegradowalne. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, na właściciela nieruchomości nałożona zostanie kara w wysokości trzykrotności stawki obowiązującej opłaty.
Prawidłowa segregacja ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów. Im większa ilość odpadów zmieszanych zostaje odebrana od mieszkańców, tym wyższe są koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami na terenie gminy i tym samym wyższe stawki opłat za odpady dla gospodarstw domowych. Ponadto gminy zobowiązane są do osiągnięcia poziomów recyklingu masy odpadów komunalnych, których wysokość rośnie z roku na rok. Za brak osiągnięcia wymaganych poziomów na gminy będą nakładane wysokie kary finansowe, które wpłyną bezpośrednio na wzrost opłat pobieranych od mieszkańców.
Jerzy Lewi Kiedrowski
Wójt Gminy Tuchomie
Wójt Gminy Tuchomie
Stopka
Na skróty
Dla mieszkańców
Kontakt
Urząd Gminy w Tuchomiu
ul. Jana III Sobieskiego 16
77-133 Tuchomie
NIP Gminy: 842 16 63 742
NIP Urzędu: 842 00 08 917
Telefon: (59) 821 50 40
biuro@tuchomie.pl
www.tuchomie.pl
Konto główne:
05932100010000182120000020
Opłaty śmieciowe:
98932100010000182120000480
Godziny pracy:
poniedziałek: 8:00-16:00
wtorek-piątek: 7:00-15:00
ul. Jana III Sobieskiego 16
77-133 Tuchomie
NIP Gminy: 842 16 63 742
NIP Urzędu: 842 00 08 917
Telefon: (59) 821 50 40
biuro@tuchomie.pl
www.tuchomie.pl
Konto główne:
05932100010000182120000020
Opłaty śmieciowe:
98932100010000182120000480
Godziny pracy:
poniedziałek: 8:00-16:00
wtorek-piątek: 7:00-15:00
design by fast4net