Oficjalny portal Gminy Tuchomie

Urząd Gminy
w Tuchomiu

Menu główne


Narzędzia

Menu lewe

Czy wiesz, że ...
Dominum tuchomskie
W Skład tuchomskiego klucza dóbr rycerskich (dominium), czyli zespołu kilku wsi, początkowo wchodziły Tuchomie, Tuchomko i Borzytuchom. Pierwszy raz zostały one wymienione w 1315 r. jako „trzy wsie o nazwie Tuchom" („tres villas nuncupatas Tuchom"). W tym bowiem roku margrabia brandenburski, Waldemar, wystawił przywilej synom Wawrzyńca potwierdzający ich majątek ziemski. „Trzy Tuchomia" przypadły w udziale Chocimirowi, który w kolejnych latach dążył do jak najpełniejszego zagospodarowania swojej posiadłości.

Aktualności


Powiększ tekst Zmniejsz tekst Powrót Drukuj
Data: 14 styczeń 2014
Odpowiedzi na wypowiedzi przeciwników budowy farm wiatrowych na łamach prasy, tj. w "Kurierze Bytowskim" z dnia 2 stycznia 2014r. artykuł "Z szumem wiatraków w tle" i w "Dzienniku Powiatu Bytowskiego" z dnia 3 stycznia 2014r. artykuł "Głośnikami walczą z wiatrakami" dotyczących sesji Rady Gminy Tuchomie odbytej w dniu 30 grudnia 2013r
W artykule „Z szumem wiatraków w tle” (Kurier Bytowski z dnia 02.01.2014r.) przedstawiony został wątek darowizny, którą Gmina przyjęła oraz zbadania jej rzeczywistego przekazania.
Poniżej przedstawię fakty przyjęcia ww. darowizny:
  1. W dniu 15 czerwca 2004r. Rada Gminy Tuchomie wstępnie zaakceptowała i upoważniła Wójta do prowadzenia rozmów i uzgodnień z przedstawicielami firmy, która przedstawiła ofertę budowy elektrowni wiatrowych”.
  2. Dwie firmy zajmujące się farmami wiatrowymi zaproponowały dobrowolną darowiznę z poleceniem i w dniu 30 sierpnia 2006 roku Rada Gminy Tuchomie podjęła stanowisko w sprawie porozumienia dotyczącego zasad współpracy w zakresie lokalizacji, budowy oraz eksploatacji elektrowni wiatrowych, podtrzymując wcześniejsze pozytywne stanowisko w sprawie elektrowni wiatrowych a także „Z uwagi na to, że w budżecie gminy nie przewidziano środków na powyższy cel, deklaruje się opracowanie ww. planów po zgromadzeniu niezbędnych środków finansowych (w tym przyjęcie darowizny).
  3. W dniu 19 i 20 października 2006 roku podpisałem umowy darowizn kwoty pieniężnej z poleceniem z „Kaszubskimi Farmami Wiatrowymi” Sp. z o.o. oraz NW-Polska Sp. z o.o. na darowanie kwoty po 40.000,00zł z przeznaczeniem przedmiotu darowizny na pokrycie kosztów zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy Tuchomie oraz opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem terenów pod budowę siłowni wiatrowych.
  4. W dniu 27 października 2006r. uchwałą Nr XVIII/277/2006 w sprawie zmian w Budżecie Gminy na rok 2006, Rada Gminy Tuchomie zwiększyła budżet gminy po stronie dochodów i wydatków o kwotę 130.000,00 zł w tym 80.000,00zł darowizny z przeznaczeniem na prace projektowe związane ze zmianą studium i opracowaniem miejscowych planów pod budowę siłowni wiatrowych na terenie naszej Gminy.
  5. Dwie firmy zajmujące się farmami wiatrowymi ponownie zaproponowały dobrowolną darowiznę i w dniu 1 marca 2007r. aneksem zostały zwiększone kwoty kolejno o 112.500,00zł i 20.000,00zł, a w dniu 30 marca 2007r. Rada Gminy Tuchomie zwiększyła budżet gminy  po stronie dochodów i wydatków uchwałą Nr V/36/2007 w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2007, w tym o 132.500,00zł z przeznaczeniem na prace projektowe związane ze zmianą studium i opracowaniem planów pod budowę siłowni wiatrowych.
  6. W dniu 28 grudnia 2007r. uchwałą Nr X/193/2007 Rada Gminy Tuchomie zmniejszyła budżet gminy po stronie dochodów i wydatków środków zaplanowanych na pokrycie kosztów zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Tuchomie o kwotę 112.500,00zł to jest części niewpłaconej  do budżetu gminy na realizację tego  zadania.
  7. Do ww. uchwał, ani Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, ani też Wojewoda Pomorski nie wniósł uwag i zastrzeżeń, w tym również do przyjętej darowizny z przeznaczeniem na konkretny cel.
W związku z powyższym przekazana kwota w wysokości 100.000,00zł była „rzeczywiście darowizną” przyjętą na konkretny cel.
 
Dodatkowo chciałbym zaznaczyć, że w tym czasie gmina była również w posiadaniu odpowiedzi Ministerstwa Budownictwa, Departament Ładu Przestrzennego i Architektury nr BP1I-022-88/06/1186 z dnia 13.06.2006r. dotyczącej trybu lokalizacji elektrowni wiatrowych. „W związku z ww. przepisami[1] inwestycją celu publicznego jest między innymi budowa i utrzymywanie przewodów i urządzeń służących do przesyłania energii elektrycznej, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń. Tak więc, za inwestycje celu publicznego należy uznać budowę elektrowni wiatrowych, które służą do produkcji energii elektrycznej, pod warunkiem że jest ona wprowadzana do publicznej sieci elektroenergetycznej.”
Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wynika, że koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają budżet gminy, a w przypadku inwestycji celu publicznego – co do zasady inwestora.
W 2007 roku podobne stanowisko przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uznając budowę elektrowni wiatrowych za inwestycję celu publicznego (II SA/Sz 294/07).  
 
Od kilku lat finansowanie procedury planistycznej związanej z budową farm wiatrowych budzi wątpliwości. Do tej kwestii odniosły się Sądy:
  1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku II SA/Gd 799/07 z dnia 19.10.2008r. uznał, że pokrycie kosztów sporządzenia miejscowych planów przez inny podmiot jest kwestią wewnętrzną Gminy. Natomiast gmina nie może domagać się ponoszenia i pokrywania tych kosztów. A zatem gmina może uzyskać wsparcie w przeprowadzeniu procedury planistycznej, o ile wsparcie to ma  charakter dobrowolny.
  2. Naczelny Sąd Administracyjny w pełni podzielił pogląd wyrażony w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. (II OSK 996/12 z dnia 06.07.2012r.). 
W związku z powyższym w opinii orzecznictwa oraz obowiązujących przepisach nie ma zakazu korzystania przez gminę z pomocy osób trzecich przy ponoszeniu kosztów procedury planistycznej.
Temat przyjęcia darowizny był poruszany na sesjach i komisjach stałych Rady Gminy Tuchomie. Stwierdzić mogę, że przy skorzystaniu z takiej pomocy Rada Gminy i ja kierowaliśmy się interesem publicznym i obecnymi na ten czas interpretacjami, nie angażując środków budżetu gminy.
 
 
Z treści artykułu „Głośnikami walczą z wiatrakami” (Dziennik Powiatu Bytowskiego z dnia 03.01.2014r.) wynika, że największe wątpliwości budzi sam fakt związany z uciążliwościami dla mieszkańców mogące wystąpić w związku planowaną inwestycją.
 
Wypowiedź - „Dopuszczalny hałas na poziomie nieco ponad 60 decybeli jest naprawdę trudny do zniesienia.”
Odpowiedź – Co do hałasu emitowanego przez elektrownie wiatrowe, wypowiedziało się Ministerstwa Zdrowia[2]: „Niemniej jednak, wszystkie badania pokazują, że hałas emitowany przez elektrownie wiatrowe w jego bezpośrednim sąsiedztwie nie przekracza poziomu ciśnienia akustycznego równego 85dB. Dlatego, teoretycznie nie ma podstaw by twierdzić, że hałasy o tym natężeniu może powodować bezpośrednie negatywne skutki zdrowotne.”
                     W prawie polskim istnieją konkretne wytyczne dotyczące propagacji hałasu emitowanego przez turbiny wiatrowe. Jest to określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Zgodnie z tym dokumentem, dopuszczalny poziom hałasu wynosi 40 dB  w porze nocnej w odniesieniu do zabudowy mieszkaniowej. Używanie sprzętu codziennego użytku wytwarza większy hałas, np. pralka (78 dB), odkurzacz (70 dB)a nawet ruch uliczny w miastach (80 dB).
 
Wypowiedź - „Większość osób uważa, że realizacja tego rodzaju inwestycji na terenie turystycznej gminy mija się z celem.”
Odpowiedź  - „W gminach Wicko, Gniewino, Puck, w których powstały już farmy wiatrowe nie zauważono spadku turystyki, wręcz odwrotnie turystyka w tych gminach się rozwija.”
 
Wypowiedź - „Wielu twierdzi, że wiatraki szkodzą nie tylko zdrowiu człowieka, ale również otaczającemu środowisku, do którego zaliczają chociażby ptaki.”
Odpowiedź  -  „Elektrownie wiatrowe są obiektami charakteryzującymi się dużą wysokością i ruchem, co powoduje, że są widoczne dla ptaków, które w większości przypadków z łatwością je omijają.   Istotne jest to, że migracje ptaków odbywają się na wysokościach przekraczających 150 m, czyli częstokroć ponad elektrowniami wiatrowymi. Znacznie częstsza przyczyną śmierci ptaków są budynki, pojazdy, linie wysokiego napięcia, czy pestycydy.
 
Warto zapoznać się ze stroną Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Gminy Biesiekierz, która bardzo dokładnie przestawia korzyści, mity i fakty dotyczące farm wiatrowych.
http://zielonybiesiekierz.pl/fakty-i-mity/blog
http://zielonybiesiekierz.pl/wiatraki-w-gminie/blog
http://zielonybiesiekierz.pl/prawo/blog

Dodatkowo zachęcam do zapoznania się z artykułem  opublikowanym w „Gazecie Wyborczej” pt.  „Elektrownie wiatrowe kontra ptaki” a znajdującym się po linkiem:
http://wyborcza.pl/eko/1,113774,11534401,Elektrownie_wiatrowe_kontra_ptaki.html
 
Wypowiedź - „Ja osobiście się stąd wyprowadziłem. Sprzedałem dom i wyjechałem do miasta, kiedy dowiedziałem się, że ta inwestycja będzie realizowana.”
Odpowiedź - „Jest to dobry przykład na to, że pomimo planowanej inwestycji nie było problemu ze sprzedażą domu.”
 
Wypowiedź  - „Jesteśmy stanowczo przeciwni, bo znamy konsekwencje pracy takiego wiatraka.”
 
Odpowiedź Wójta – „Ministerstwo Zdrowia również wypowiedziało się co do wpływu elektrowni wiatrowych na zdrowie człowieka: „Zgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), energetyka wiatrowa jest jednym z najmniej szkodliwych dla zdrowia ludzi sposobów wytwarzania energii elektrycznej.”
„Wiele opublikowanych badań pokazuje, że problem wrażliwości ludzi na szkodliwość elektrowni wiatrowych, szczególnie w kwestii hałasu, zależy od wielu czynników i ma swoje źródło głównie w psychice człowieka, a problemy zdrowotne mogą być tego konsekwencją.”
                     „Na całym świecie tysiące ludzi żyje w pobliżu turbin bez zauważalnych konsekwencji zdrowotnych. W wielu regionach Europy energia wiatrowa cieszy się znacznym poparciem społecznym, co nie oznacza, że nie posiada też krytyków.”
                     „Badania pokazują, że poziomy infradźwięków emitowane przez nowoczesne farmy wiatrowe mieszczą się poniżej zakresu odbieranego przez człowieka, a ich poziomy są porównywalne z poziomami wytwarzanymi przez sam wiatr, fale morskie, czy środki komunikacji lub przemysł. Zdaniem wielu naukowców i akustyków nie powinny one więc powodować bezpośrednich negatywnych skutków zdrowotnych.”

Dodatkowo na stronie: http://www.polskieradio.pl/7/3086/Artykul/984922,Elektrownie-wiatrowe-nie-wytwarzaja-dzwiekow-groznych-dla-zdrowia można zapoznać się z audycją radiową pt. „Elektrownie wiatrowe nie wytwarzają dźwięków groźnych dla zdrowia”.
Z odpowiedzi udzielonej przez prof. Krystynę Pawlas z Akademii Medycznej we Wrocławiu, jasno wynika, że: „Należałoby zacząć od tego, że wszystko co się rusza wytwarza infradźwięki. Te emitowane przez turbiny wiatrowe są na niższym poziomie niż infradźwięki, których źródłem jest na przykład bijące serce człowieka”.

Opinię prof. Krystyny Pawlas na ten temat potwierdził również dr inż. Adam Zagubień z Politechniki Koszalińskiej. – „Poziomy dźwięków emitowanych przez turbiny wiatrowe nie odbiegają poziomem od infradźwięków, które spotykamy normalnie w naturze, jak wiatr, wyładowania atmosferyczne czy falowanie morza.”
 
Wypowiedź - „Będziemy protestować do skutku. Poza tym nikt nas o niczym nie informuje. Praktycznie o wszystkim musimy się dowiadywać sami.”
Odpowiedź - Temat planowanej inwestycji farm wiatrowych szeroko omawiany był na spotkaniach, zebraniach wiejskich i sesjach organizowanych wspólnie z zaproszonymi gośćmi jak i mieszkańcami od 2004r. Temat przedstawiany jest w licznych publikacjach prasowych. Plany przestrzenne były wykładane do publicznego wglądu, organizowane były debaty. Pod wpływem wniosków mieszkańców zrezygnowano z budowy wiatraków w sołectwie Tągowie a także znacznie ograniczono ilość planowanych lokalizacji wiatraków.”
Zapraszam do zapoznania się z innymi wypowiedziami Ministerstwa Zdrowia i zachęcam do przeanalizowania zawartych w nich treści dotyczących wad, zalet a także korzyści płynących z energetyki wiatrowej.
 
Z poważaniem
Jerzy Lewi Kiedrowski
Wójt Gminy Tuchomie


[1] ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003r. Nr 80, poz. 717 ze zm.), ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) oraz na podstawie art. 6 pkt 10 delegacji tej ustawy, wszystkie inwestycje określone jaki cel publiczny w innych ustawach.
[2] Pismo nr MZ-ZP-Ś-078-21233-13/EM/12 z dnia 27 lutego 2012r.

Pliki do pobrania:
Powrót

Do góry


Stopka

design by fast4net

Zamknij