Oficjalny portal Gminy Tuchomie

Urząd Gminy
w Tuchomiu

Menu główne


Narzędzia

Menu lewe

Czy wiesz, że ...
Dominum tuchomskie
W Skład tuchomskiego klucza dóbr rycerskich (dominium), czyli zespołu kilku wsi, początkowo wchodziły Tuchomie, Tuchomko i Borzytuchom. Pierwszy raz zostały one wymienione w 1315 r. jako „trzy wsie o nazwie Tuchom" („tres villas nuncupatas Tuchom"). W tym bowiem roku margrabia brandenburski, Waldemar, wystawił przywilej synom Wawrzyńca potwierdzający ich majątek ziemski. „Trzy Tuchomia" przypadły w udziale Chocimirowi, który w kolejnych latach dążył do jak najpełniejszego zagospodarowania swojej posiadłości.

Aktualności


Powiększ tekst Zmniejsz tekst Powrót Drukuj
Data: 25 czerwiec 2021
W związku z licznymi pytaniami mieszkańców związanymi z gospodarką odpadami komunalnymi, poniżej przedstawiamy wyjaśnienia dot. najczęściej poruszanych kwestii.
1. Obowiązek odbioru odpadów zmieszanych i bioodpadów co dwa tygodnie wynika z uregulowania ustawowego:
- art. 6r ust. 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888) - "Dopuszcza się zróżnicowanie częstotliwości odbierania odpadów, w szczególności w zależności od ilości wytwarzanych odpadów i ich rodzajów, z tym że w okresie od kwietnia do października częstotliwość odbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów stanowiących odpady komunalne nie może być rzadsza niż raz na tydzień z budynków wielolokalowych i nie rzadsza niż raz na dwa tygodnie z budynków mieszkalnych jednorodzinnych."
Gmina nie ma w tym przypadku możliwości samodzielnego podejmowania decyzji. Musimy realizować zapis ustawowy, to jest odbierać odpady nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
 
2. Zakaz odbioru szkła z dużych pojemników, tzw. dzwonów.
 - § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2019 r., poz. 2028) - "Wymóg selektywnego zbierania odpadów uważa się za spełniony, jeżeli:
1) na terenie gminy selektywnie zbierane frakcje odpadów zbierane są w sposób, o którym mowa w § 4, w miejscu ich wytworzenia i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego;"
Jak wynika z powyższego przepisu, odpady selektywnie zbierane są wyłącznie w miejscu ich wytworzenia (miejscem wytworzenia odpadów jest konkretna nieruchomość). Uwzględniając ten przepis powszechnie obowiązującego prawa musieliśmy jako gmina zrezygnować z sprawdzonego i taniego systemu zbierania odpadów frakcji szkło w kontenerach i zastosować indywidualny odbiór tej frakcji odpadów od mieszkańców.
 
3. Brak możliwości kompostowania bioodpadów dla budynków wielorodzinnych:
- art. 4 ust. 2a pkt. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r., poz. 888) - "Rada gminy może w regulaminie:
(…) 4) określić wymagania dotyczące kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz zwolnić właścicieli takich nieruchomości, w całości lub w części, z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te odpady; "
Jak wynika z tego przepisu rada gminy może określić wymagania dotyczące kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych wyłącznie budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz zwolnić właścicieli takich nieruchomości, w całości lub w części, z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te odpady
Ustawa nie dopuszcza aby ten przepis mógł zostać zastosowany względem nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi.
 
Powyższe trzy kwestie miały jednocześnie największy wpływ na wzrost opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w naszej gminie. Regulacje centralne nie uwzględniają w tym wypadku specyfiki małych gmin wiejskich, gdzie np. nigdy nie było problemów w przypadku odbioru odpadów zmieszanych 1 raz w miesiącu. Teraz zobowiązani byliśmy do zwiększenia częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych co spowodowało znaczący wzrost kosztów. Podobnie w przypadku odbioru frakcji szkło. Rozwiązanie z dużymi pojemnikami przyjęło się w naszej gminie i dobrze funkcjonowało. Niestety ze względu na regulacje centralne musieliśmy z tego rozwiązania zrezygnować i przejść na odbiór indywidualny odpadów frakcji szkło. To również spowodowało wzrost kosztów, dodatkowo wiązało się z koniecznością poniesienia przez gminę kosztu zakupu pojemników na szkło.
Podobnie kwestia braku możliwości kompostowania bioodpadów w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych została wymuszona zapisami ustawowymi, w których nie przewidziano takiej możliwości. Jako gmina musieliśmy swój regulamin dostosować do treści zapisu ustawowego, czego skutkiem są m.in. „przymusowe” wyższe opłaty dla mieszkańców zamieszkujących w budynkach wielorodzinnych.
 
Niestety w przypadku systemu gospodarowania odpadami komunalnymi mamy wprost do czynienia z skutkami centralizacji naszego życia społecznego. Obecnie rządzący stoją na stanowisku, że wszystko trzeba szczegółowo uregulować centralnie, samorządom pozostawiając niewielkie pole manewru. Takie podejście powoduje niestety, że specyfika gmin nie jest uwzględniana. Nie zawsze to co sprawdza się w dużych miastach będzie się sprawdzać w małych gminach wiejskich.

Powrót

Do góry


Stopka

design by fast4net

Zamknij